07 فروردین 1400

گلاب صنعتی یا سنتی؟

گلاب-صنعتی-یا-سنتی

یکی از زیبا ترین و خوشبوترین صنایع ایران، گلاب گیری بوده و برای تولید آن از گل محمدی استفاده می‌شود. از قدیم الایام گل محمدی را با ایین و مراسم خاصی می‌چینند و مراحل گلاب گیری را به صورت سنتی انجام می‌دهند. گلاب گیری در فصل بهار انجام شده و افراد بسیاری برای مشارکت و تماشای این مراسم به شهر کاشان سفر می‌کنند.
کاشت گل محمدی جهت تولید گلاب ماه ها قبل انجام شده و در اردبیهشت ماه رشد گل ها به حداکثر رسیده و برای گلاب گیری با ایین خاص چیده می‌شوند. گلاب گیری مراحل خاص و بسیار پیچیده دارد که لازم است برای آشنایی بیشتر در مورد روش های گلاب گیری و مقایسه ی کیفیت گلاب، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.


مراحل گلاب گیری در کاشان:


گلاب گیری به دوصورت سنتی و صنعتی انجام می‌شود که در ادامه به توضیح این دو روش و در اخر به مقایسه گلاب های به دست امده از این دو روش می‌پردازیم.


گلاب گیری به روش سنتی:


 قبل از شروع مراسم دیگ ها و گل ها را به کنار رودخانه برده و دعاهای مذهبی می‌خوانند. و با قرار دادن دیگ های مخصوص گلاب گیری بر روی اجاق گاز، فرایند گلاب گیری شروع می‌شود. با توجه به اندازه دیگ ها، گل های تازه را به همراه اب و به نسبت 1 به 3 داخل دیگ ها اضافه می‌شود. سپس با قرار دادن واشر پلاستیکی بین درپوش و دیگ، بخار را داخل دیگ محبوس می‌کنند. پس از گذشت زمان و جوشیدن محتویات دیگ، بخار ان را از سوراخ های درپوش به  لوله هایی که  درون پارچ مسی بزرگ و داخل اب سرد قرار گرفته، می‌ریزند. این پارچ ها حدود 30 الی 40 لیتر گلاب تولید می‌کنند. هنگامی که بخارها درون لوله ها سرد شوند، گلاب تولید می‌شوند. فرایند گلاب گیری حدود 4 ساعت زمان لازم دارد.

 

golab giri

 

گلاب گیری به روش صنعتی:


در تولید گلاب به روش صنعتی از ماشین آلات پیشرفته که قطعات آن از استیل مقاوم در برابر زنگ زدگی می‌باشد، استفاده می‌شود. ابتدا گل محمدی و آب در دیگ های استیل قرار گرفته و با حرارت غیر مستقیم به صورت بخار آب، از میان مخلوط گل و آب عبور داده می‌شود. مراحل تقطیر انجام و بخارات حاصله در مبرد ها دارای لوله آب با جریان آب سرد می‌باشند، خنک و به مایع تبدیل می‌گردند و سپس به مخازن استیل گلاب منتقل می‌شود. سپس مرحله پاستوریزاسیون و صاف نمودن گلاب شروع می‌گردد و پس از رساندن گلاب به 80 درجه سلسیوس، از فیلتر های مخصوص کاغذی یا پلاستیکی بسیار ریز عبور می‌دهند. و سپس در منبع پرکردن بطری ها قرار می‌گیرد. گلاب با همان دما داخل بطری های بسته بندی ریخته واماده فروش می‌شود.

 طبق مطالب فوق، گلاب به دست امده از روش سنتی خواص بیشتر و ناخالصی کمتری دارد؛ اما به نظر شما گلاب سنتی بهتر است یا صنعتی؟!