02 اسفند 1399

چه کنیم ظروف مسی سیاه نشود؟

چه-کنیم-ظروف-مسی-سیاه-نشود

امروزه ظروف مس قابل توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و اکثر افراد به دخرید ظروف مسی روی می‌اورند. این ظروف با خواص متعددی که برای سلامتی بدن دارند، به انتخاب مناسب برای اشپزی تبدیل شده است. همچنین از فواید این ظروف به خاصیت ضدافسردگی، ضد سرطان، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و تنظیم کننده ی هورمون ها اشاره کرد.علاوه بر خواص درمانی ظاهر منحصر به فردی به آشپزخانه داده و آن را شیک و جذاب می‌کند. اما در کنار مزیت های زیادی که دارند، نقطه ضعف بزرگ آن سیاه و کدر شدن پس از  چندبار استفاده می‌باشد. ودر صورتی که سیاهی و کدر بودن ظروف مسی رفع نشود مواد تشکیل دهنده ی ظرف در هنگام پخت غذا، با مواد غذایی حل شده و فرد را دچار مسمویت شدید می‌کند.
اماده سازی ظروف مس برای اولین استفاده یکی از مهم ترین روش های جلوگیری از سیاه شدن ظروف مسی می‌باشد.

طریقه آماده سازی ظروف مسی برای اولین استفاده 

ظروف مسی مانند ظروف چدنی، گرانیتی و تفلون شرایط خاصی برای استفاده دارد.
در صورتی که تصمیم به استفاده از ظروف مسی را دارید، بهتر است از شعله پخش کن استفاده کنید زیرا باعث ایجاد مانع در برخود مستقیم اتش با ظروف مسی شده و بدنه ظروف اسیب نمی‌بیند. قبل از  استفاده از ظروف مس قسمت بیرونی و درونی قابلمه را به خوبی با اسفنج و کمی مایع ظرفشویی تمیزکنید. سپس یک الی دو لیوان شیر را درون ظرف مسی بریزید( در صورت عدم دسترسی به شیر، می‌توانید اب را جایگزین کنید) سپس ظرف را روی شعله ی کم تا شیر یا اب درون ظرف بجوشد. بعد از جوشیدن مایع آن را خالی کرده و با اسفنج و کمی مایع ظرفشویی بشورید. حال ظرف برای استفاده اماده است.

جلوگیری از سیاه شدن ظروف مسی

علاوه بر رعایت موارد بالا، مواردی هستند که از سیاه شدن ظروف مس جلوگیری می‌کنند. 


_رطوبت و ظروف مسی

سطح خارجی ظروف مسی قرمز رنگ بوده و به رطوبت حساس است و در صورت تماس با رطوبت دچار سیاهی می‌شود. بنابراین بلافاصله بعد از تماس ظرف با رطوبت ان را با پارچه نرم خشک نمایید.

_ تاثیر غذای ترش بر سیاه شدن ظروف مسی

 پخت غذاهای ترش در این ظروف باعث سیاه شدن درون ظرف مسی می‌شود بنابرین بهتر است غذاهای ترش  یا غذاهای دارای ابلیمو به دلیل خاصیت اسیدی، در ظروف مس پخته نشود. 

_ سیم ظرفشویی دشمن ظروف مسی!

شستن ظروف مسی با سیم ظرفشویی باعث سیاه شدن این ظروف می‌شود به همین برای جلوگیری از سیاه شدن ظروف مسی از اسفنج های نرم استفاده کنید 

_ محیط قرار گیری ظروف مسی

 ظروف مسی بهتر است در محیط خشک قرار دهید تا فلز مس این ظروف در معرض هوا اکسید نشود.

_ استفاده از سلوفان

برای جلو گیری از سیاه شدن ظروف مسی بهتر است که ظروف مسی که کاربرد کم تری دارد با سلوفان به طور کامل بپوشانید تا در معرض هوا اکسید نشود.