26 بهمن 1399

ظروف مس چگونه ساخته می‌شوند؟

ظروف-مس-چگونه-ساخته-می-شوند

از گذشته تا کنون ظروف مسی به دلیل خواص درمانی طرفداران زیادی داشته است. اما سوال اکثر افراد در مورد چگونگی ساخت این ظروف می‌باشد. مس عنصری بسیار مهم در زندگی انسان می‌باشد که مراحل ساخت توسط مسگران حرفه ایی طی شده و به ظروف مسی با کیفیت و درخشان تبدیل می‌شود. طبق شواهد به دست امده یافتن معادن مس در ایران قدمت هزار ساله داشته و در دوران ساسانیان  با استخراج مس از این معادن، اغاز ساخت ظروف مسی بود. از هزار سال پیش تا به حال مراحل ابتدایی ساخت همه ی ظروف مسی یکسان بوده اما در مراحل بعدی هر ظرف با ظرف دیگر متفاوت می‌باشد.

ظروف مسی از ورق های بزرگ و صیقل  داده شده مس ساخته می‌شوند که با استفاده از چکش کاری گرم و سرد انجام می‌شود.

مراحل اصلی ساخت ظروف مسی :


1- فرم دهی ورق های مس به روش چکش کاری
2- دندانه دار نمودن لبه ها
3- باز کردن دندانه ها
4- چفت کردن
5- گرم کردن و چکش کاری مجدد

ابتدا ورق مسی صاف و با کیفیت را به اندازه ظروف مسی که درنظر گرفته اند، برش می‌دهند و بعد از برش آن را روی سندان با ابزار مختلف حالت و فرم می‌دهند. در مرحله سوم ورق مسی را با حرارت قیناق می‌دهند. در مرحله چهارم ظروف فرم و جوش داده شده اند و در این مرحله بخشی از مرحله ی ساخت را طی کرده است. ظروف مسی آماده را با اسید می‌شویند و مجددا به آن ها به صورت چرخشی حرارت داده می‌شود. و در هنگام حرارت چرخشی پودر نشادر به آن اضافه شده تا رنگ ظرف سیاه نشود. در مرحله ی بعد سفید کردن ظروف مس یا به اصطلاح قلع کردن ظروف مس می‌باشد. برای سفید کردن ظروف مس، پنبه را به قلع اغشته کرده و به بدنه ی ظروف مسی می‌زنند.
و در اخرین مرحله ساخت ظروف مسی آن را با اب خنک شسته و مدتی در آن قرار می‌دهند تا پودر لحیم که ازقبل در آن وجود دارد از بین رفته و کاملا صاف و درخشان شود.