30 اردیبهشت 1403

بهترین سوغات کاشان چیست و از کجا بخریم؟

بهترین-سوغات-کاشان-چیست-و-از-کجا-بخریم

 

کاشان یکی از شهرهای قدیمی و زیبای ایران که دارای جاذبه های تاریخی می‌باشد. این امر موجب شده تا کاشان مرکز توجه گردشگران خارجی و داخلی بوده و هر ساله افراد زیادی به کاشان سفر کنند.
کاشان علاوه بر جاذبه های دیدنی، پر از سوغاتی های مختلف و منحصر به فرد است. از هنر های دستی گرفته تا خوراکی های خوشمزه و خاص. پس می‌توانید مطابق سلیقه ی خود انتخاب کنید و به عزیزانتان هدیه دهید.

سوغات کاشان به دو دسته سوغات خوراکی و صنایع دستی تقسیم می‌شوند.

سوغات های خوراکی کاشان

 

عرقیجات
معروف ترین سوغات کاشان که جز این دسته محسوب می‌شد، گلاب می‌باشد که هر ساله در فصل بهار گلاب گیری به روش سنتی و با گل های محمدی که در کاشان کشت و برداشت می‌شود، صورت می‌گیرد. عرقیجات کاشان خاصیت درمانی داشته و در طب سنتی بسیار کاربرد دارد به همین دلیل در بین افراد بسیار شناخته شده است.
برای خرید عرقیجات می‌توانید به فروشگاه های معتبر در کاشان و یا به روستاهای برزک، قمصر و نیاسر مراجعه کنید.  

 

 

 

 

کلوچه
اکثر شهرهای ایران نان و کلوچه سنتی خاص خود را دارد. کلوچه کاشان یکی از خوشمزه ترین شیرینی های کاشان می‌باشد که هرساله اهالی کاشان در عید نوروز برای پذیرایی از مهمان آن را خریداری می‌کنند. این شیرینی خاص و خوشمزه ترکیبی از آرد سبوس دار، روغن حیوانی یا روغن نباتی، شکر وآب درست شده و نسبت به سلیقه ی مشتری به دوصورت روغن حیوانی یا روغن نباتی درست می‌شود. برای تهیه کلوچه ی سنتی کاشان می‌توانید به شیرینی سرای نبات ریز مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

باقلوا

 

یکی از شیرینی های اصیل کاشانی باقلواست. که کاشانی ها علاوه بر هدیه و سوغات به افراد شهرهای دیگر، در مراسم های عروسی و عزا ازآن استفاده می‌کنند. این شیرینی خوشمزه و کم نظیر نسبت به باقلواهای سایر شهرها پرمغزتر و مقوی تر می‌باشد. باقلوا سنتی کاشان با مغز بادام، پسته، گردو، فندوق و گاهی با ترکیب پسته و نارگیل تولید می‌شود. باقلوای کاشان را می‌توانید از شیرینی سرای نبات ریز خریداری کنید.

 

 

 


صنایع دستی

کاشان علاوه بر سوغاتی خوراکی که طرفداران زیادی دارد، صنایع دستی های بسیار زیبا و با شهرت جهانی دارد که درادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

 

فرش کاشان

 

شهر کاشان سابقه ی طولانی در بافت فرش دارد. زیبایی و سابقه ی طولانی در فرش بافی موجب شهرت جهانی فرش کاشان شده است. نقوش گل، برگ، درختان،حیوانات و یا وقایع وشخصیت های تاریخی نقوش فرش کاشان را شکل می‌دهد و برای رنگ نخ ها از رنگ های طبیعی مانند ریشه روناس، پوست انار،برگ مو و... استفاده می‌شود که موجب ثتبیت رنگ شده و با شست وشو رنگ آن تغییر نمی‌کند.
فرش کاشان به قدری ظریف از نخ های پنبه ای و یا ابریشمی بافته می‌شود که جزئیات نقش ها را می‌توان به خوبی تشخیص داد. فرش کاشان را می‌توانید از بازار سنتی کاشان تهیه کنید.

 

سفال
سفال گری قدیمی ترین صنعتی است که به دست مردم کاشان به وجود امده است. ظروف سفالی که از تپه های سیلک به دست امده حاکی از قدمت ۷۰۰۰ ساله ی سفالگری در کاشان می‌باشد. که می‌توان به عنوان سوغات از ظروف سفالی مانند کاسه، بشقاب و حتی وسایل تزئینی خریداری کنید. سفال را می‌توانید از بازار سنتی کاشان و یا از فروشگاه های معتبر کاشان خریداری کنید.

 

 

 

 

ظروف مس
ظروف مس یکی دیگر از سوغات کاشان بوده و هر ساله افراد زیادی برای خرید ظروف مس به عنوان سوغاتی به بازار کاشان رفته و از مغازه های مسگری ظروف مسی را خریداری می‌کنند. مسگری هم مانند سفالگری پیشینه ی زیادی در کاشان دارد. امروزه مزایای استفاده از ظروف مس وخاصیت درمانی آن به همه اثبات شده است. ظروف مس انواع وطرح های مختلفی داشته و محدودیت در انواع ان وجود ندارد. از انواع ظروف مس می‌توان به سینی، لیوان، قابلمه، وسایل تزئینی و ... اشاره کرد.
ظروف مس در بازار مسگرها به فروش می‌رسد شما می‌توانید برای خرید ظروف مس به بازار مسگرها مراجعه کنید.

 

 

 

 

شَعربافی
شعر نام پارچه ایی ازجنس ابریشم است که با دست بافته می‌شود. قدمت شعر بافی بیش از ۳۵۰ سال پیش بوده و یکی از هنر های مردم کاشان به شمار می‌اید. برای بافت این پارچه نقش خاصی وجودندارد و به دوصرت راه راه و ساده  بافته می‌شود. هنوزهم چند کارگاه شعربافی در کاشان مشغول بافت پارچه های شعر هستند.

 

کلام آخر
درصورتی که امکان سفر به کاشان و مراجعه به مکان های نام برده جهت خرید سوغات کاشان را ندارید می‌توانید سوغات کاشان را از فروشگاه های معتبر و به صورت غیر حضوری خریداری کنید.
فروشگاه اینترنتی سوغات کاشان این امکان را برای شما عزیزان فراهم کرده است که در هرکجای این سرزمین هستید بتوانید سوغات منحصربه فرد کاشان را با بهترین کیفیت ومناسب ترین قیمت خریداری کنید.